Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2020

Ρόμπερτ Σούμαν: Παιδικές Σκηνές

 

Sleeping Child / Bernardo Strozzi 


Τα 13 κομμάτια που αποτελούν τις Παιδικές Σκηνές του Robert Schumann για πιάνο, Op. 15 (1838) καθρεπτίζουν τη μουσική φαντασία του δημιουργού τους στην κορυφή της ποιητικής της σαφήνειας . Σαν αποτέλεσμα, οι Παιδικές Σκηνές έχουν εδώ και καιρό συνδεθεί στο ρεπερτόριο του πιάνου ως εντελώς γοητευτικές αλλά ουσιαστικές μινιατούρες, ένα είδος συμπαγών πιανιστικών δοκιμίων στο οποίο η μεγαλοφυΐα του Schumann βρήκε πλήρη έκφραση.


Οι Παιδικές Σκηνές ήταν ένα από τα έργα του Schumann που γράφτηκε την άνοιξη του 1838 για να αντιμετωπίσει μια δύσκολη περίοδο του χωρισμού του από την αρραβωνιαστικιά του, Clara Wieck, η οποία ήταν σε περιοδεία ως πιανίστα και της οποίας ο πατέρας αντιτασσόταν στην ιδέα του γάμου της με τον συνθέτη. Τον Μάρτιο του ίδιου έτους, ο Σούμαν έγραψε στην Κλάρα: "καθ’ όσον χρόνο περιμένω το γράμμα σου έχω γεμίσει πολλά βιβλία με κομμάτια .... Κάποτε μου είχες πει ότι συχνά φαινόμουν σαν ένα παιδί, και εγώ ξαφνικά εμπνεύστηκα και σκάρωσα περίπου 30 γραφικά μικρά κομμάτια .... έχω επιλέξει αρκετά καθώς και τον τίτλο τους Kinderszenen. Θα τα απολαύσεις, αν και θα πρέπει να ξεχάσεις ότι είσαι μια βιρτουόζος όταν τα παίζεις”.


Οι Παιδικές Σκηνές είναι ένα συγκινητικό αφιέρωμα στις αιώνιες, παγκόσμιες αναμνήσεις και τα συναισθήματα της παιδικής ηλικίας από μια νοσταλγική προοπτική των ενηλίκων. Σε αντίθεση με μια σειρά από συλλογές του Schumann για πιάνο από κομμάτια με χαρακτήρα (π.χ. Album για τους Νέους, Op. 68), οι Παιδικές Σκηνές δεν προορίζονται να παίζονται από παιδιά. Ο Schumann υποστήριξε ότι οι περιγραφικοί τίτλοι που συνδέονται με τα κομμάτια προστέθηκαν εκ των υστέρων, προκειμένου να παρέχουν λεπτές προτάσεις για τον πιανίστα, ένα μοντέλο που ο Debussy ακολούθησε δεκαετίες αργότερα στα Πρελούδια.


Σχεδόν όλες οι Παιδικές Σκηνές είναι μικρογραφία τριμερούς μορφής (ABA) . Η Σκηνή Νο 1, "Von fremden Ländern und Menschen" (Από ξένες χώρες και ανθρώπους), ανοίγει με μια υπέροχη μελωδία της οποίας η βασική ουσία, εμφανίζεται με διάφορες αόριστες μορφές σε πολλά από τα άλλα κομμάτια και χρησιμεύει ως ένα γενικό ενοποιητικό στοιχείο. 

Σκηνή 1

Η έβδομη Σκηνή, "Traumerei" (Αναπόληση), είναι σίγουρα το πιο διάσημο κομμάτι του συνόλου. Η γοητευτική μελωδία του και η ηρεμιστική του δύναμη έχουν υιοθετηθεί από γενιές πιανιστών που επιθυμούν να ηρεμήσουν το κοινό τουςμετά από μια μακρά σειρά από αλλεπάλληλα μπιζαρίσματα.



Σκηνή 7


Οι Παιδικές Σκηνές περιέχουν πολλές ευαίσθητες μουσικά πινελιές. Σκηνή Νο 4, "Bittendes Kind" (Παιδί που ικετεύει), για παράδειγμα, λύνεται αρμονικά μόνο όταν μια αόρατη δύναμη (ένας γονέας;) ενδίδει και πραγματοποιεί την επιθυμία του παιδιού κατά την έναρξη της Νο 5, "Glückes genug» (Αρκετά Ευτυχής). 

Σκηνή 4


Σκηνή 5


Στο τελευταίο κομμάτι, "Der Dichter spricht" (Ο ποιητής μιλά), ο Schumann αποστασιοποιείται από την πολυτέλεια της ονειροπόλησης και βλέπει το παιδί από την άποψη του παντογνώστη αφηγητή. Ήσυχα, απαλά, οι πολλές διαθέσεις και τα συναισθήματα που ο Schumann άγγιξε κατά τη διάρκεια αυτού του αξιόλογου εικοσάλεπτου έργου υπενθυμίζονται στοργικά, και η σύνθεση καταλήγει ευχαριστημένα, στο ίδιο κλειδί της σολ μείζονος, απ’ την οποία ξεκίνησε.

Σκηνή 13 (τελευταία)



                                          Ολόκληρος ο κύκλος με τον Κυπριανό Κατσαρή



Aν κάποιος επιθυμεί μπορεί ν' ακούσει και την εξαιρετική μεταγραφή τους για Jazz Trio απ' τον Jacques Lussier


Aν θέλετε μπορείτε να διαβάσετε άλλο άρθρο μου για τον Σούμαν:
Ρόμπερτ Σούμαν, Τρία Φανταστικά Κομμάτια έργ. 73

ΠΗΓΕΣ
Wikipedia
A History Of Western Music
Λεξικό Μουσικής της Οξφόρδης
Hollywood Bowl

2 σχόλια:

  1. Μνημες της αθωας και αγνης παιδικης ηλικίας ανασυρει ο Ρομπερτ Σουμαν σε αυτο τον πιανιστικο κυκλο μινιατούρων, αγαπημενη μου Αζη, που μας προτείνεις με αφορμή την Παγκοσμια Ημερα για το παιδί!
    Εξαιρετικη η παρουσίαση των γοητευτικων μελωδιων , που κάποιες απ'αυτες ειναι ιδιαίτερα ονομαστές σε όσους ασχολουμαστε με το πιανο!
    Εξοχη η ερμηνεία του Κατσαρή, και πολύ ενδιαφερουσα η τζαζ μεταγραφη του!
    Oλο γλυκυτητα και τρυφεροτητα και το εικαστικό του ταλαντουχου Strozzi, που συνοδευει το εξαιρετο αφιέρωμα σου, αγαπημενη μου φιλη, που μάς πλημμυρισε νοσταλγία και συγκινηση!
    Καλο απόγευμα και σ'ευχαριστουμε πολυ, με την ευχή κάθε παιδί να ζει τη ζωη που τού αξίζει! ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ελπίδα μου, σ' αυτόν τον κύκλο περιέχονται τόσα τρυφερά συναισθήματα και στοχασμοί του ενήλικα Σούμαν, αναπολώντας στιγμές της παιδικής ηλικίας. Και βέβαια, όσοι ασχολούμαστε με το πιάνο έχουμε πολλάκις σταθεί σε μερικά απ' αυτά διδάσκοντάς τα στους μαθητές μας, αλλά παίζοντας κι εμείς.
    Η "Αναπόληση", το πιο γνωστό έχει μεταγραφεί και για άλλα όργανα. Είναι τόσο στοχαστικό...
    Κι ο Λουσσιέ πιστός στο πρωτότυπο δίνει την τζαζ διάσταση μοναδικά.
    Ευχαριστώ για το όμορφο σχόλιο, γλυκιά μου φίλη και τον έπαινο για το άρθρο μου και μακάρι να είμαστε παιδιά στην ψυχή όλοι και το κάθε παιδί να ζήσει την παιδική του ηλικία σε ειρήνη και ηρεμία. <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή