Τετάρτη 31 Ιουλίου 2013

Claudio Monteverdi (γ΄συνέχεια)

Το Κοντσέρτο (όπως ο Μοντεβέρντι τιτλοφόρησε το Έβδομο Βιβλίο Μαδριγαλιών) δημοσιεύθηκε πέντε χρόνια μετά την εμφάνιση του Έκτου Βιβλίου. Παρουσιάζει μιαξεκάθαρη διάσταση απ' τις προηγούμενες εκδόσεις του Μοντεβέρντι: εδώ το μαδριγάλι έχει μεταμορφωθεί ή, ίσως θα ήταν καλύτερα να πούμε ότι έχει εξαφανισθεί, τουλάχιστον στην μορφή που το αναγνωρίζαμε μέχρι τότε. Απ' τις 32 συνθέσεις δεν υπάρχει ούτε ένα πεντάφωνο μαδριγάλι, μόνο κομμάτια για μια ή τέσσερις φωνές, όλες οι συνθέσεις με basso continuo, μερικές με βιολιά καθώς και κάποια έργα που μπορούν να χαρακτηρισθούν "πειραματικά". Η ετερογενής φύση αυτής της συλλογής οδήγησε τον Μοντεβέρντι να χρησιμοποιήσει τον τίτλο 'Κοντσέρτο".
Μερικά μαδριγάλια απ' το Έβδομο Βιβλίο

To Όγδοο Βιβλίο Μαδριγαλιών τελειώνει ένδοξα την σειρά αυτή. Όπως και τα άλλα δεν είναι ποτέ ξεκάθαρο της εποχής, ή τεχνητά δύσκολο ή πειραματικό. Είναι αδύνατο να αναλύσουμε το μαδριγάλι σαν ενιαίο τύπο διότι ο Μοντεβέρντι κατάφερε να το προσαρμόσει σε μια ποικιλία σκοπών. Και δεν είναι καθόλου βολικό να ονομάσουμε όλα αυτά τα ύστερα έργα καντάτες, λες και ήταν εντελώς διαφορετικά απ' την προηγούμενη μουσική. Είναι επίσης ανεπιτυχές να θεωρήσουμε ότι η εξέλιξη του Μοντεβέρντι είναι στην πραγματικότητα η εξέλιξη όλης της μουσικής για πάνω πάνω από μισό αιώνα. Υπάρχει μια αρχή που πληροφορεί όλα τα μαδριγάλια του Μοντεβέρντι. Θα το ονόμαζε "μίμηση". Εμείς μπορούμε να το αποκαλέσουμε πίστη στην αλήθεια της ποίησης.  Τον δίδαξε στις Ακαδημίες της Μάντοβας, δεν την λησμόνησε ποτέ, ακόμη κι όταν οι νεώτεροι σύγχρονοί του δεν νοιάστηκαν γι' αυτήν καθόλου. Τον έκανε να πάρει στα σοβαρά το μαδριγάλι μέχρι το τέλος της ζωής του, ακόμη και στις πιο ελαφρές καντσονέτες και άριες. Στο μαδριγάλι υπήρχε ελευθερία να επιλέξει τους στίχους που η μουσική θα ενίσχυε,  ώστε να δώσει ακόμη μεγαλύτερη ποικιλία απ' αυτήν που ήταν δυνατόν να υπάρξει στην όπερα, πολύ λιγότερη όμως στην θρησκευτική μουσική. Για τα μαδριγάλια του ο Μοντεβέρντι αξίζει τον περήφανο τίτλο: ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΗΣ

Μερικά από τα μαδριγάλια του Όγδοου Βιβλίου

ΠΗΓΕΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑ:
Denis Arnold: Monteverdi
Manfred F. Bukifzer: Music in the Baroque Era
Donald Jay Grout & Claude V. Palisca: A History of Western Music
Eγκυκλοπαίδεια της Παγκόσμιας Μουσικής
Ένθετο από Βινύλιο με τον τίτλο:Monteverdi Madrigals (Hungaroton)
Διάφορα λήμματα από το διαδίκτυο






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου