Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2021

Σπουδαίοι δάσκαλοι, σπουδαίων μουσικών

 

Johannes Vermeer



O Simon Sechter (1788-1867) ήταν Αυστριακός που γεννήθηκε στην Βοημία τότε που η περιοχή αυτή ήταν μέρος της Αυστριακής Αυτοκρατορίας. Έζησε στην Βιέννη όπου δίδαξε πιάνο και φωνητική σε μια ακαδημία για τυφλούς μαθητές. Αργότερα, το 1851 έγινε καθηγητής σύνθεσης στο Ωδείο της Βιέννης. Μαθητές του υπήρξαν οι: Henri Vieuxtemps, Franz Lachner, Eduard Marxsen και άλλοι. Για ένα μόνο μάθημα αντίστιξης ήταν μαθητής του ο ασθενής Franz Schubert. Ο σπουδαιότερος μαθητής του υπήρξε ο Anton Bruckner, στον οποίο αφιέρωσε μια φούγκα για την αποφοίτησή του. Ήταν αυστηρός δάσκαλος και οι ιστορικοί της θεωρίας της μουσικής τον τοποθετούν στην Βιεννέζικη σχολή. Έγραφε και άλλες συνθέσεις και μάλιστα ήταν πολυγραφότατος για την εποχή του, όμως έμεινε στην ιστορία σαν ένας αυστηρός δάσκαλος. Οι φούγκες ήταν το αγαπημένο του είδος κι έγραψε περίπου 5000 φούγκες.

Simon Sechter 


Ας ακούσουμε μια φούγκα του Sechter


Fugue` Alleluia` Op44 No2 by Simon Sechter


* * *


O Antonio Salieri (1750-1825) ήταν Ιταλός συνθέτης, μαέστρος και δάσκαλος μουσικής. Υπήρξε καθοριστική μορφή στην εξέλιξη της όπερας του τέλους του 18ου αιώνα, ο οποίος έγραφε όπερες σε τρεις γλώσσες και βοήθησε στην μορφοποίηση των χαρακτηριστικών του οπερατικού λεξιλογίου. Η μουσική του επηρέασε πολλούς σύγχρονους συνθέτες. Σαν διευθυντής της Ιταλικής όπερας στην αυλή των Αψβούργων καθιέρωσε την Ιταλική γλώσσα στην όπερα της Βιέννης. Κατά την διάρκεια της καριέρας του έγραψε έργα και για τις όπερες των Παρισίων, της Ρώμης και της Βενετίας. Υπήρξε περιζήτητος δάσκαλος και διάσημοι μαθητές του υπήρξαν οι: Φρανς Λιστ, Φρανς Σούμπερτ, Γιόχαν Νεπόμουκ Χούμελ, Φρανς Ξάβερ Βόλφγκανγκ Μότσαρτ (γιός του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ), Μπετόβεν και άλλοι.

Antonio Salieri



Ας ακούσουμε την εισαγωγή από την γνωστή του όπερα Armida


Armida - Ouverture - Salieri

* * * 


 Alexander Glazunov(1865-1936)  ήταν Ρώσσος μουσικός κι έγινε καθηγητής στο Ωδείο της Αγ. Πετρούπολης το 1899. Έδειξε μεγάλo ενδιαφέρον  για την εκπαίδευση και ευημερία πολλών απ' τους μαθητές του. Ήταν συνθέτης, δάσκαλος και μαέστρος της ύστερης Ρομαντικής περιόδου. Σαν δάσκαλος,  προσωπικά εξέταζε εκατοντάδες μαθητές στο τέλος κάθε ακαδημαϊκής χρονιάς γράφοντας λίγα σχόλια για τον καθένα. Ο σπουδαιότερος μαθητής του υπήρξε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς,  ο οποίος έδειξε αφοσίωση και πειθαρχία. Σ' αυτόν, ίσως ο Γκλαζούνοφ, να έβλεπε τον νεαρό εαυτό του. Στα απομνημονεύματά του ο Σοστακόβιτς αφιερώνει αρκετές σελίδες στον Γκλαζούνοφ, όπου παραδέχεται ότι ο δάσκαλός του ήταν πολύ μπροστά για την εποχή του σχετικά με την αντίληψη και την εκτίμηση της μεσαιωνικής αλλά και της προ-Μότσαρτ μουσικής. Και κατά κάποια συγκυρία η πρεμιέρα της Πρώτης Συμφωνίας του 20άχρονου  Σοστακόβιτς έγινε το 1926 με την παρέμβαση του Γκλαζούνοφ  44 χρόνια μετά την πρεμιέρα της Πρώτης Συμφωνίας του 16χρονου τότε Γκλαζούνοφ στο ίδιο θέατρο.

Alexander Glazunov


Αξίζει ν' ακούσουμε την Πρώτη Συμφωνία του Γκλαζούνοφ με την επωνυμία Slavonian Symphony 


Alexander Glazunov - Symphony No. 1 in E Major Op. 5 "Slavonian"


* * * 

Ο Arnold Schoenberg (1874-1951) γεννήθηκε στην Αυστρία και ήταν συνθέτης, δάσκαλος, θεωρητικός της μουσικής, συγγραφέας και ζωγράφος. Θεωρείται απ' τους πλέον σημαίνοντες συνθέτες του 20ού αιώνα. Το όνομά του συνδέεται με τα εξπρεσσιονιστικά ρεύματα της Γερμανικής ποίησης και ζωγραφικής. Σαν εβραϊκής καταγωγής στοχοποιήθηκε από τους Ναζί και μετανάστευσε στις ΗΠΑ όπου και έγινε Αμερικανός πολίτης το 1941. Από την αρχή της καριέρας του αντετέθη στον ρομαντισμό του Μπραμς και του Βάγκνερ και αργότερα το όνομά του έγινε η προσωποποίηση της ατονικότητας παρόλο που ο ίδιος δεν αποδεχόταν τον τίτλο. Ο Σαίνμπεργκ υπήρξε σπουδαίος δάσκαλος πολλών μαθητών στο μάθημα της σύνθεσης. Στους μαθητές του περιλαμβάνονται οι: Άλμπαν Μπεργκ, Άντον Βέμπερν, Χανς Άιζερ, Τζων Κέιτζ και πολλοί άλλοι. Μαθητής του υπήρξε και ο Νίκος Σκαλκώτας καθώς και ο μαέστρος Όττο Κλέμπερερ.

Arnold Schoenberg


Προτείνω ν' ακούσουμε τις Παραλλαγές για Ορχήστρα έργ. 31, που είναι η πρώτη του σύνθεση στην δωδεκατονική κλίμακα.


Schonberg “Variations for Orchestra, op 31”

* * *


Η Nadia Boulanger (1887-1979) ήταν Γαλλίδα δασκάλα μουσικής και μαέστρος. Δίδαξε πολλούς απ' τους σπουδαιότερους συνθέτες και μουσικούς του 20ού αιώνα και περιστασιακά έπαιξε σαν πιανίστα και οργανίστα. Ήταν μαθήτρια του Gabriel Fauré και αδελφή της φοβερά ταλαντούχου Lili Boulanger. Καταγόταν από μουσική οικογένεια και υπήρξε τιμώμενη σπουδάστρια του Ωδείου των Παρισίων, όμως η ίδια πίστευε πως δεν είχε κάποιο ιδιαίτερο ταλέντο σαν συνθέτρια και γι' αυτό έγινε παιδαγωγός. Η Μπουλανζέ δίδαξε στις ΗΠΑ και στην Αγγλία στα σπουδαιότερα μουσικά ιδρύματα όπως το Juilliard School, το Yehudi Menuhin School, το  Longy School, το Royal College of Music and την Royal Academy of Music. Όμως η κύρια βάση της για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της υπήρξε το οικογενειακό διαμέρισμα στο Παρίσι όπου δίδαξε για περισσότερα από 70 χρόνια, απ' την αρχή της καριέρας της μέχρι τον θάνατό της στα 92 χρόνια. Ήταν η πρώτη γυναίκα που διηύθυνε πολλές από τις μεγαλύτερες ορχήστρες της Αμερικής και της Ευρώπης. Μεταξύ αυτών τις ορχήστρες BBC Symphony, Boston Symphony, Hallé, και Philadelphia. Ανάμεσα στους μαθητές της υπήρξαν  πολλοί σπουδαίοι συνθέτες, σολίστες, διακευαστές και μαέστροι όπως οι: Grażyna Bacewicz, Elliott Carter, Aaron Copland, Walter Piston, Louise Talma, Marion Bauer, Peggy Glanville-Hicks, Marcelle de Manziarly, Thea Musgrave, Philip Glass, Roy Harris, Robert Nathaniel Dett, Burt Bacharach, Daniel Barenboim, Lennox Berkeley, İdil Biret, John Eliot Gardiner, Quincy Jones, Dinu Lipatti, Igor Markevitch, Astor Piazzolla, και Virgil Thomson.

Nadia Boulanger 


Αν και η ίδια νόμιζε ότι δεν τα κατάφερνε τόσο καλά σαν συνθέτρια, προτείνω ν' ακούσουμε μια ωραιότατη σύνθεσή της για τσέλο και πιάνο.


Nadia Boulanger - Trois Pièces pour violoncelle et piano


ΠΗΓΕΣ
Wikipedia
classical music
Houston Public Media
BBC



2 σχόλια:

  1. Εξαιρετικό το σημερινό σου άρθρο, Αζη μου με αφορμή την ημερα του εκπαιδευτικού, ενός ανθρωπου που εχει να επιτελέσει σπουδαίο έργο!Ιδιαιτερα ο μουσικοδιδασκαλος, που πέρα από τη γνώση, καλείται να διαμορφώσει την αισθητική των μαθητων του, να καλλιεργήσει και αναδείξει τις ψυχικές και ηθικές δυνάμεις τους.
    Ξεδιπλώνεις μοναδικά προσωπικότητες του κλάδου της μουσικής εκπ/σης, που καθορισαν με τον τροπο και τη μέθοδο διδασκαλίας τους την πορεία σπουδαίων δημιουργων..O αυστηρος Sechter, ο συκοφαντημένος Salieri, ο προοδευτικός και παραινετικός με τους μαθητές του Glazunov, ο πολυπράγμων 12φθογγιστής Schoenberg, η καθ'ολα άψογη παιδαγωγος N. Boulanger...

    Θαυμάσιες όλες οι μουσικές επιλογες, αντιπροσωπευτικές του ταλέντου των συνθετων-μουσικοδιδασκάλων που μάς παρουσιάζεις, γλυκιά μου Αζη! Συγκινητικοτερη όμως όλων για μένα η Πρώτη Συμφωνία του Γκαλζουνόφ, καθως πρωτοερμηνευτηκε στο ίδιο θεατρο με κεινη του μαθητη του, Σοστακόβιτς..

    Ευχαριστούμε πολύ για το σπουδαίο αυτό αφιέρωμα στην Ημέρα των ανθρωπων στους οποιους οφειλουμε το "ευ ζην" γι'αυτο και τους ευγνωμονουμε!
    Συγχαρητηρια και σε σενα για την πολυετή και σπουδαία διδασκαλικη προσφορά σου με μαθητές που τιμούν όσα τους διδαξες!
    Καλη σου μέρα!

    YΓ. Συγχαρητηρια και για την εικαστικη επιλογη του "Μαθηματος Μουσικης" του λατρεμενου μου Βερμέερ. Πολύ ξεχωριστος πινακας , με πάμπολλα σύμβολα και θα ηταν παραλειψή μου να μην το αναφερω.Επίσης κι ο Ολλανδος εικαστικός υπηρξε κορυφαιος δασκαλος ζωγραφικης, οπότε τού αξίζει να υποβάλουμε τα σέβη μας.
    Στέλνω την αγάπη μου! <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σ' ευχαριστώ πολύ, Ελπίδα μου για το εκτενέστατο και πολύμορφο σχόλιό σου που αγγίζει όλους τους σπουδαίους αυτούς δασκάλους, τους επίσης διάσημους μαθητές τους αλλά και την εικαστική επιλογή μου. Σ' ευχαριστώ και για τον έπαινο για την ταπεινή αυτή προσπάθεια ανάδειξης της προσφοράς του δασκάλου και δη του μουσικού, που πέρα απ' την διερεύνηση, ανάπτυξη και τελειοποίηση κατά το δυνατόν του ταλέντου και των ικανοτήτων των μαθητών του, άπτεται και της όσο το δυνατόν ψυχικής του καλλιέργειας.
    Είμαι, πράγματι περήφανη για τους μαθητές που πέρασαν από τα χέρια μου στα πλέον από 40 χρόνια διδασκαλίας μου κι έχω με αρκετούς από αυτούς μια όμορφη φιλική σχέση αμοιβαίου σεβασμού. Δεν έγιναν όλοι μουσικοί, είναι κατανοητό αυτό, όμως αγάπησαν την μουσική και εκτιμούν τους μουσικούς.
    Κι εσύ, Ελπίδα μου απ' το δικό σου πόστο είσαι μια καταξιωμένη παιδαγωγός που έδωσες στους μαθητές σου αυτή την κινητήρια δύναμη, το μυστικό ερέθισμα να αγγίζουν τους ήχους της μουσικής τέχνης. Σ' ευχαριστώ πολύ για όλα γλυκιά μου φίλη κι εύχομαι καλό βράδυ. ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή