Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2022

Ernest Chausson - Τρίο για Πιάνο, Βιολί, Τσέλο έργο 3

 


Αν ο Marcel Proust είχε γράψει μουσική θα έμοιαζε σαν του Enest Chausson: έντονα παθιασμένη χωρίς μεγάλες εξάρσεις. Η μουσική του έχει τον χαρακτήρα, το ηχόχρωμα αλλά και την ερωτική μουσική γλώσσα του σπουδαιοτέρου δασκάλου του, César Franck. Δυστυχώς πέθανε μόλις 44 ετών το 1899 μετά από κάποιο ατύχημα που είχε οδηγώντας το ποδήλατό του: έπεσε μετά από μεγάλη ταχύτητα σε κατήφορο σ' ένα τοίχο με το κεφάλι όπου ο θάνατός του ήταν ακαριαίος.


Amédée-Ernest Chausson


Ο Σοσόν (1855-1899) άργησε να ασχοληθεί με την μουσική, αφού πρώτα τελείωσε τις νομικές σπουδές του και έγινε δικηγόρος. Ήταν πολυτάλαντος και προτιμούσε να ζωγραφίζει ή να γράφει αντί της δικηγορίας. Έγραφε μουσική αρκετά καλά, έπαιζε πιάνο ως σολίστ αλλά και σε πιάνο ντούο ώσπου άρχισε μαθήματα μουσικής με τον Ζυλ Μασνέ. Ο Μασνέ τον χαρακτήρισε σαν "εξαιρετική προσωπικότητα και αληθινό καλλιτέχνη". Η μουσική του προσπάθησε να ελευθερώσει την  Γαλλική μουσική από την επιρροή του Βάγκνερ ερευνώντας την μουσική του Γαλλικού μπαρόκ και κυρίως Κουπρέν και Ραμώ. 

Το Τρίο αυτό είναι ο ίδιος ο Chausson - το ιδιαίτερο λυρικό του προφίλ, η πλούσια εφευρετικότητά του και στα τέσσερα μέρη που απαρτίζουν το έργο, καθώς και η παρόμοια με του Franck αφηγηματική διάθεση, όπως ο πόνος της μελαγχολίας στην αρχή του έργου επισκιάζει την χαρά του ζωηρού τελευταίου μέρους που προκαλεί ανατριχίλα.

To τρίο έχει 4 κινήσεις:

1.Pas trop lent. Anime
2.Vite
3.Assez lent
4. Anime


Το έργο αυτό το έγραψε στην Ελβετία μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου 1881. Πάνω απ' όλα δείχνει την εξαιρετική αίσθηση του συνθέτη στην αρχιτεκτονική της μουσικής και τον υπέρτατο λυρισμό. Η πρώτη κίνηση είναι μια σκυθρωπή εισαγωγή που περιέχει μοτίβα που τα βρίσκουμε ξανά στην τρίτη και τέταρτη κίνηση, δημιουργώντας έτσι ένα "κυκλικό έργο" της τεχνοτροπίας του Φρανκ.

Η δεύτερη κίνηση, έχει την αίσθηση ενός ιντερμέτσο που επίσης βασίζεται σε δύο θέματα με το δεύτερο να είναι μακροσκελέστερο και ρυθμικά διακριτικό. Ενώ μια έκπληξη περιμένει τον ακροατή στην τρίτη κίνηση: είναι μόνο ένα θέμα και είναι το δεύτερο μοτίβο της πρώτης κίνησης, που όμως παίζεται στην μισή ταχύτητα.

Στο φινάλε έχουμε πλήρη τον κύκλο, αφού προστίθενται δύο ακόμη θέματα με τα αρχικά στοιχεία της παρτιτούρας ελαφρά αλλαγμένα, δίνουν στο Τρίο την κυκλική φόρμα που αγαπούσε τόσο πολύ ο Φρανκ. 

Καθ' όλη την διάρκεια του Τρίο, το πλούσιο και δεξιοτεχνικό μέρος του πιάνου είναι σημαντικό για την  δομή και την ρυθμική δόνηση ενώ διατηρεί έναν σημαντικό ρόλο στον θεματικό διάλογο.



H πλάκα στον τοίχο του σπιτιού που έζησε.
                                                      22 boulevard de Courcelles, Paris 17



Chausson - Piano Trio op.3 (Trio Archipel).

ΠΗΓΕΣ:
Wikipedia
History of Western Music
hyperion
earsense

2 σχόλια:

  1. Αιθέριων μουσικων ιδεων μελωδικής ποιότητας και βαθύτατου λυρισμου συνθεση αφηγηματικου χαρακτηρα, αγαπημενη μου Αζη!
    Εξαιρετικο το άρθρο σου για τον μεταρομαντικο συνθετη, που σε αυτο το Τρίο του βασισμενος στα μουσικά πρότυπα του δασκαλου του δινει ενα όλο τρυφεροτητα και ξέχειλο συναισθηματων, εργο. Αδιακοπες αλλαγες τονικοτητας, λεπτες αρμονιες διαμορφωνουν ενα θαυμαστο αποτελεσμα που χαρακτηρίζεται -θεωρω- από εκλεκτικισμο και τη δυναμη του συναισθηματος που ενισχυεται από τις εναλλαγες της δυναμικης...
    Εξαιρετικα αναλυεις τα μερη του Τρίο που ευρηματικα ο δημιουργος "κυλά" από τη μελαγχολια της εναρξης στη χαρα του τελευταιου μερους.
    Θαυμασιο το δεσιμο με πληροφοριες για τον Σωσον, τη μαθητεια του διπλα στον Φρανκ, αλλά και τον αδικο θανατό του κατά την ποδηλασία , οταν δεν επιασαν τα φρενα με αποτέλεσμα να πέσει με ταχύτητα, να χτυπήσει το κεφάλι του και να πεθανει ακαριαια. Ηταν από τους πρωτους ποδηλατες στην ιστορια και 44 χρονών μονο. Κριμα ...
    Τελος να επισημανω τον παραλληλισμό του Σωσόν με τον Προυστ,"μουσικη εντασης και πάθους, χωρίς μεγάλες εξάρσεις...."
    Σ'ευχαριστουμε για το αρθρο που ετοιμασες και μοιραστηκες μαζι μας, γλυκια μου φιλη και αφου σε συγχαρω να ευχηθω καλο και ηρεμο βραδυ!
    🌹🎵💗🎵🌹

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα, Ελπίδα μου! Αγαπώ πολύ αυτή την σύνθεση του Σοσόν, που δεικνύει το ταλέντο του να φτιάχνει μια υπέροχη μουσική πλοκή στις τέσσερις κινήσεις που απαρτίζουν το θαυμάσιο αυτό Τρίο. Φτιάχνει ένα μυθιστορηματικό λογοτεχνικό έργο με τους ήρωες και τις καταστάσεις να εμφανίζονται στην αρχή και μέχρι το τέλος να δίνονται λύσεις αλλά και να υπάρχουν αμφιβολίες. Εξαιρετικό έργο μεγάλων δυνατοτήτων αλλά και αρκετής πιανιστικής δεξιοτεχνίας.
    Η τραγική απώλεια της ζωής του στέρησε την μουσική, τους μουσικούς και τους μουσικόφιλους κι από άλλες συνθέσεις του.
    Σ' ευχαριστώ πολύ για τον έπαινο, καλή μου φίλη κι εύχομαι ένα γαλήνιο ξημέρωμα! 💌🎼🌺🎼💌

    ΑπάντησηΔιαγραφή