Ο Φέλιξ Μέντελσον - Μπαρτόλντυ γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 1809.
Φέλιξ Μέντελσον - Μπαρτόλντυ |
Οι γονείς του ήταν εύποροι και καλλιεργημένοι και του έδωσαν τα πρώτα ερεθίσματα που επηρέασαν την ιδιόρρυθμη καλλιτεχνική του φύση που δεν έδειχνε ενδιαφέρον μόνο για τη μουσική. Η εκπαίδευσή του – ουμανιστική και καλλιτεχνική – ήταν πλούσια: έμαθε πολύ νωρίς να ζωγραφίζει, και μάλιστα κατά τρόπο επαγγελματικό, πράγμα που αποδεικνύεται από τις πολυάριθμες ακουαρέλες του. Έζησε και μερικούς μήνες στο Παρίσι, παρακολουθώντας τα μαθήματα της διάσημης ερμηνεύτριας του Μότσαρτ Bigot de Marogens, αλλά τελειοποίησε τις μουσικές του γνώσεις στο Βερολίνο με καθηγητές του F. Zelter (θεωρία) και L. Berger (πιάνο).
Παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα φιλολογίας με καθηγητή τον L.Heise και μετέφρασε στα γερμανικά το έργο Aνδρία του Τερέντιου και μερικά σονέτα του Δάντη, του Τσίνο ντα Πιστόια και του Βοκκάκιου. Τη μεγαλύτερη ωστόσο επίδραση στο νεαρό μουσικό άσκησε η επαφή του με τους μουσικούς κύκλους του Βερολίνου, που την εποχή εκείνη κυριαρχούνταν από πνεύμα ζωντάνιας και πρόσφεραν πολλά ερεθίσματα. Από τα 11 χρόνια του παρακολουθούσε μαθήματα και βρήκε την ευκαιρία να εμβαθύνει σε όλο το ρεπερτόριο της θρησκευτικής μουσικής (κυρίως Μπαχ). Το 1820 άρχισε να ασχολείται σοβαρά με τη σύνθεση με μια πρώτη σειρά από σονάτες για βιολί και πάνο. Γνωρίστηκε και με τον Γκαίτε ο οποίος έγινε αμέσως θαυμαστής του και πολύτιμος φίλος του. Στο Παρίσι που πήγε το 1825 γνώρισε τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής, αλλά ένιωσε παράλληλα μεγάλη αηδία για το γεγονός ότι ο κόσμος έτρεφε ελάχιστη εκτίμηση για τον Μπαχ και τον Μπετόβεν.
Η επιστροφή του στο Βερολίνο συνέπεσε με μια ιδιαίτερα έντονη συνθετική περίοδο, κατά την οποία γράφτηκε (μεταξύ άλλων) και η μαγευτική εισαγωγή Όνειρο Θερινής Νυκτός (1826), ενός από τα καλύτερα και ενδεικτικότερα ορχηστρικά έργα της μουσικής ευαισθησίας του Μέντελσον.
Παραθέτω την μουσική απ’ το έργο του Μέντελσον που είχε σαν έμπνευση το όμώνυμο έργο του Σαίξπηρ.
ΟΝΕΙΡΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΝΥΚΤΑΣ
Αποτελείται από 12 τμήματα που αριθμούνται ενώ η εισαγωγή και το φινάλε είναι χωρίς αρίθμηση.
Εισαγωγή
1.Scherzo (μετά την Α΄Πράξη)
2.L' istesso tempo
3.Lied mid chor
4.Andante
5.Intermezzo (μετά την Β΄Πράξη)
6.Allegro
7.Con moto tranquillo (Notturno)
8.Andante
9.Wedding March (μετά την Δ΄Πράξη)
10.Marcia funebre
11.Dance of clowns
12.Allegro Vivace
Finale
Υπάρχουν φωνητικά και οργανικά μέρη. Τα φωνητικά μέρη περιλαμβάνουν το τραγούδι “Ye spotted snakes” και τα μελοδράματα “Over hill, over dale”, “The Spells”, “What hempen homespuns”, και “The Removal of the Spells”. Τα μελοδράματα χρησιμοποιήθηκαν για να τονίσουν το κείμενο του Σαίξπηρ. Η μουσική συνδυάζει τις παραδοσιακές φόρμες και δομές της Κλασικής μουσικής με την αίσθηση και την έκφραση της Ρομαντικής Περιόδου. Σ’ όλα τα μέρη ο Μέντελσον διανθίζει την μουσική με θέματα που πήρε από την αρχική εισαγωγή για να δημιουργήσει συνοχή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου