Σάββατο 18 Μαρτίου 2023

Ραχμάνινοφ: Πένθιμο Εμβατήριο έργ. 39 αρ. 7

 Ο τίτλος Études-Tableaux στα ελληνικά ίσως μπορεί να μεταφραστεί ως "Σπουδές Εικόνας", εννοώντας Μουσικές Σπουδές Εικόνας, μια και μιλάμε για ένα σύνολο κομματιών για σόλο πιάνο με αυτό το όνομα του Ρώσου συνθέτη Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943). Έγραψε δύο συλλογές για σόλο πιάνο με αυτόν τον τίτλο  η μια είναι το έργο 33 και η άλλη το έργο 39.  Αν και ο τίτλος παραπέμπει σε "μουσικές ανακλήσεις εξωτερικών οπτικών ερεθισμάτων", ο συνθέτης δεν  απεκάλυψε τι τον ενέπνευσε για κάθε κομμάτι λέγοντας: "Δεν πιστεύω στον καλλιτέχνη που αποκαλύπτει πολλά από τα οράματά του. Ας αφήσουμε τον ακροατή να ζωγραφίσει για τον εαυτό του τι τον εκφράζει". Όμως, οικειοθελώς μοιράστηκε τις πηγές για μερικές από αυτές τις σπουδές με τον Ιταλό συνθέτη Οτορίνο Ρεσπίγκι όταν ο τελευταίος τις ενορχήστρωσε το 1930.


Σε μια σειρά κειμένων στο ιστολόγιό μου θα παρουσιάσω μία προς μία τις πέντε "Σπουδές Εικόνας" του Ραχμάνοφ με την δική μου ιστορία που μου ενέπνευσε το άκουσμά τους. Σήμερα θα ακούσουμε την τέταρτη εικόνα "Πένθιμο Εμβατήριο"  στην αρχική της σύνθεση για πιάνο και στην συνέχεια την μεταγραφή της για ορχήστρα.


                                                    Πένθιμο Εμβατήριο

Βαριά τα βήματα όλων που συνοδεύουν την κάσα με το νεκρό στην τελευταία του κατοικία. στο μουντό εκείνο απόγευμα. Με μαύρα ρούχα και κατεβασμένα τα κεφάλια κρατούν ένα λουλούδι στο χέρι για το τελευταίο αντίο και περπατούν στα στενά δρομάκια του νεκροταφείου. Δεξιά κι αριστερά τάφοι, στολισμένοι με γλάστρες  με τους δικούς τους νεκρούς μέσα χαιρετίζουν τον καινούργιο τους γείτονα. Άνδρες, γυναίκες, νέοι, γέροι μέχρι και παιδιά ο καθένας νεύει στον ερχομό του. Ένας άντρας με βαριά φωνή του λέει, σε περιμέναμε, άργησες. Μια γυναίκα παραπέρα ακούγεται να του λέει μην στενοχωριέσαι όμορφα περνάμε εδώ και πιο κάτω μια ομάδα με νέους, νέες και παιδιά τον καλωσορίζουν πετώντας του μια μπάλα. Αυτός, μέσα στο ξύλινο κουτί του παρατηρεί και κει που ήταν τρομαγμένος για το άγνωστο  ηρεμεί που ο θάνατος δεν είναι και τόσο κακός.

Αυτοί που τον συνοδεύουν, σιγομιλούν και λένε για την ζωή του, τις εμπειρίες που έζησαν δίπλα του ή και μακριά του. Ο φίλος του θυμάται κείνη την εκδρομή στη θάλασσα που πήγαν για ψάρεμα και περίμεναν ήσυχα με τα καλάμια στα χέρια να πιάσουν ψαράκια. Δεν έπιασαν τίποτα αλλά η κουβέντα τους και τα γέλια τους για την αποτυχία είχαν πιο μεγάλη αξία. Λέγανε για τα παλιά και τα καινούργια, έπιναν κι ένα τσίπουρο με χταποδάκι παραπέρα σαν τέλειωνε το ψάρεμα.  Η αδελφή του θυμάται τα παιδικά τους χρόνια που έπαιζαν ανέμελοι στην αλάνα και μετά κάθονταν με τ’ άλλα παιδιά να πούνε παραμύθια μέχρι που νύχτωνε και κουρασμένοι έπεφταν σε γλυκό ύπνο. Τα παιδιά του, μέσα στην θλίψη τους χαίρονταν που ο πατέρας τους θα συναντούσε και πάλι την αγαπημένη του γυναίκα. Σκέψεις, οράματα, εικόνες από το παρελθόν του μακαρίτη μέχρι που έφτασαν στο τελευταίο αντίο, στην κορύφωση του δράματος. Έπεσαν τα χώματα, έπεσαν τα άνθη με μεγαλόπρεπες κινήσεις και η ψυχή του χαρούμενη και λεύτερη  έφυγε απ’ τα γήινα προς τα άστρα και την αιωνιότητα.



Richter plays Rachmaninoff Etude Tableau op.39 no.7 in C minor




Rachmaninov /Respighi – Etude-tableau op. 39 7 (Orchestra) 



2 σχόλια:

  1. Εξαιρετική και αυτή η εμπνευση σου, αγαπημενη μου φιλη, ένα κείμενο που η αναγνωσή του υποβάλλει εξ αρχής με την ελεγειακή του διάθεση σαν μοιρολόι...
    Aργες, πλατιες οι αρχικές συγχορδιες ενισχυουν τη ζοφερή ατμόσφαιρα και υπογραμμιζουν την εικονα που περιγραφεις με τα βαριά, όλο θλιψη, βηματα των συγγενων στο κοιμητηριο..
    Από την εξοχη γραφη σου, Αζη μου, αναδυεται μια λυπηρή εσωστρεφεια, όπου μεταστρεφεται άλλοτε σε λυρισμό αλλά και επιβλητικότητα καθώς διαβαζουμε με συνοδεια της θαυμαστης σπουδής του Ραχμάνινοφ, ιδιαιτερα στο ενδιάμεσο μετατροπικό τμήμα, όπου στην ορχηστρικη εκδοχη ακουγονται απόμακρα ελεγειακά σολιστικά περάσματα των ξύλινων πνευστών.
    Επινοητικότατη η κατακλείδα σου συνδυαστικά με το αρχικό μοτίβο της συνθεσης, που επανερχεται σε ζωηρότερη ρυθμικά μορφή ως την εξαΰλωσή του, δειγμα του τελευταίου αντίο, και της ψυχής που χαρούμενη και λεύτερη πετά προς την αιωνιότητα.
    Σου αξιζουν θερμα συγχαρητηρια για τις λογοτεχνικες ιδεες σου, αλλά και τον τρόπο που τις ταξινομεις και οργανωνεις, ωστε με αφετηρία εναν τιτλο και μια μουσική συνθεση να περιγραφεις εικονες, στιγμιότυπα και συναισθήματα. Ευγε!
    Ευχομαι να εχεις ενα ομορφο Κυριακατικο βραδυ και καλή ανατολή μιας δημιουργικης εβδομάδας! 🌹💗🎵💗🌹

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ, γλυκιά μου Ελπίδα για την προσεκτική σου ανάγνωση της ιστορίας μου παράλληλα με την θαυμάσια ανάλυση της μουσικής που την ενέπνευσε. Και φυσικά τι να πω για τον έπαινό σου στην προσπάθειά μου, που όπως καταλαβαίνεις, παίρνει αρκετό χρόνο και πολλά σβησίματα μέχρι να την ολοκληρώσω με τις αρκετές ατέλειές της. Πολλές ευχαριστίες και την αγάπη μου για την πάγια ενθάρρυνσή σου, καλή μου φίλη! 💗
    Μένει άλλη μία εικόνα, ένα εμβατήριο, για να τελειώσουν οι πέντε εικόνες του αγαπημένου Ρώσου συνθέτη και να ολοκληρωθεί ο κύκλος θριαμβευτικά. Καλό υπόλοιπο Κυριακής σε σένα και καλή εβδομάδα να έχουμε. Σε φιλώ, αγαπημένη μου Ελπίδα! 💗🌺🙏🌺💗

    ΑπάντησηΔιαγραφή